Know Hope 2: הנס הגיקאי

בקרב חוקרים והיסטוריונים, ישנה תופעה המכונה “הנס היווני”. במאה ה-12 לפנה”ס היוונים נכנסים ל”תקופת אופל”. אף אחד לא יודע בדיוק מה קרה שם, אבל מה שכן יודעים ,זה שזה היה מספיק גדול כדי שהיוונים ישכחו איך לכתוב. 400 שנה אחר כך, הם לומדים שוב, והדבר הראשון בערך שהם כותבים, זה את האיליאדה והאודיסיאה. אם זה היה רק מקרה בודד, גיהוק שכזה, אז ניחא. אבל מה שבא אחר כך הוא גל אינטלקטואלי מטורף, שמתחיל בתאלס, הפילוסוף הראשון, ונגמר בזה שוויטהאד אוהב לכתוב לו הערות שוליים. זה לא קרה לפני בשום מקום בעולם. לכל מני אנשים יש כל מני תיאוריות לגבי למה זה קרה. ג’ק גודי ואיאן וואט, למשל, חושבים שבגלל שהיוונים אימצו כתב אלפבתי קל ללימוד, נוצרה ביוון בפעם הראשונה חברה אוריינית, וכשהחברה האוריינית היוונית העלתה על הכתב את סיפוריה, לאנשים היתה, בפעם הראשונה, את ההזדמנות להשוות בין גרסאות שונות, ולפתח חשיבה ביקורתית. [1]

בסוכות הקרוב יערך לו פסטיבל/כנס אייקון ה-13 למדע בדיוני, פנטזיה, ומשחקי תפקידים. מי שמארגנים את אייקון הם האגודה הישראלית למד”ב, העמותה לקידום משחקי תפקידים, סטארבייס 972, ועוד. רובם עמותות או אגודות רשומות. רובן נרשמו לפני כ-10-12 שנים. זה לא שלא היו כנסי מד”ב או משחקי תפקידים לפני. היו, אבל שום דבר שמתקרב לגודל ולתהודה של אייקון.

דווקא התגובה של א’ לפוסט הפסימי שלי, גרמה לי לנבור במעט שעוד ניתן לשאוב ממנו תקווה.

למרות שאני עדיין חושב שהבדידות והנחישות לעשות את הדברים המוזרים למרות שאף אחד לא מבין אותך, הם הדברים שמבטיחים שהגיקים הם אלה שירשו את הארץ, אני עדיין לא חושב שאפשר לזלזל בתחושת הבדידות שמלווה את כל התהליך הזה. זה לא קשור לכישורים חברתיים: אם גיקים (בהגדרה) מתעסקים עם דברים שנתפסים כאיזוטריים על ידי שאר החברה (כמו אוריינות ביוון, נגיד), אז מין הסתם יהיה להם לבד.

הסיבה שהכנסים האלה קיימים, או אחת מהסיבות (כי היסטוריון אמיתי יודע שאף פעם אין סיבה אחת, לא משנה כמה חמוד ההסבר שלו), היא כי פתאום, בשלהיי שנות התשעים, כל אותם אנשים מהסמול טאון הגיקי, התחילו למצוא אחד את השני. נטוויז’ן פתחה את שעריה ב-1994, אינטרנט נכנס לכל בית, לאט לאט, ופתאום אנשים מגלים שהם לא לבד. שיש עוד שחקנים של משחקי תפקידים ועוד אנשים שמנסים ללמוד קלינגונית. זה לא שהם חשבו שהם באמת היחידים, אבל לא היה להם מושג איך למצוא אותם קודם. חברויות נרקמות, קשרים נקשרים, וכנסים נולדים.

אייקון בשבילי הוא עדיין ההתמוגגות של לראות את כל האנשים יוצאים מהסמול טאון שלהם ונפגשים ביחד, בעולם הפוך שבו הנושאים האיזוטריים של שאר השנה הופכים למיינסטרים. בדרך לחזון ה-HEAP (Holocaust Education and Avoidance Pod) של אבי חלבי מ-Cryptonomicon, התקווה שבה אני נאחז היא היכולת של האינטרנט לקשר בין אנשים שחשבו שהם לבד, וללכד אותם ביחד לקהילות יוצרות. זה, מבחינתי, הנס הגיקאי.


[1] Goody, Jack and Watt, Ian, "The Consequences of Literacy" in Literacy in Traditional Societies (Cambridge: Cambridge University Press, 1968), 27-68

12 מחשבות על “Know Hope 2: הנס הגיקאי

  1. גיקי כל העולם התאחדו!
    שכחו לכתוב ל400 שנה? אני היסטוריון קטן מאוד אבל נדמה לי שזה קצת מוגזם (זה אשכרה כתוב בספר שהפנית אליו או שהם טוענים שם שהייתה קפיצה בכמה הכתב היה נפוץ באוכלוסיה?). עד כמה שידוע לי הנס פשוט מתייחס לפרץ היצירה של פילוסופיה וספרות (בעיקר מיתולוגיה כתובה) וזה די נס גם בלי לשכוח את הכתיבה. זה בעיקר "נס" כי במיתולוגיה היוונית האלים הם ממש אנושיים ולעיתים אפילו נחותים מבני האדם כלומר היה כאן שינוי אדיר בתפיסת האדם מול האלוהות (עד שבאו הנוצרים והפכו את הגלגל).

    ולגבי האופטימיות – אפילו בקריפטונומיקון הגיקים לא יורשים את הארץ (וגם לא עושי הגבינה).

    ~~~ספוילר~~~~

    הם אמנם מגיעים לזהב אבל הוא זורם ומתגלגל והם לא יכולים לעשות איתו כלום. (אבל לפחות הם מראים לנאצים מאיפה משתינות הצוללות).

    ספירת מלאי פוסט-גיקית:
    1. הסיטוריה יוונית.
    2. היסטוריה של השפה והתפשטות הידע.
    3. לו ריד וג'ון קייל
    4. ניל סטיבנסון.
    5. השתתפות באייקון.
    6. משחקי תפקידים
    7. קלינגונית (אין לי מושג מה זה אבל אני מניח שזה משהו גיקי)
    מיצוב יפה ונאה :]

  2. ואני די בטוח שאתה מודע להם, שגורסות שארבע מאות השנים החסרות הללו נבעו פשוט – מתזמון לקוי של הסטוריונים, שהשוו לוחות זמנים מצריים ליוונים…
    ויש גם אחרות

    חשיבה ביקורתית – ?

  3. אדר הגיב:

    בהנחה שעצם העניין בגיקיות הוא בדידות עקב עניין בתחומים אזוטריים, אזי מהפכת המידע מנטרלת את הגיקיות ברגע שהם מתאגדים ומפסיקים להיות בודדים.
    כמובן שעדיין ישארו החנונים חסרי הכישורים החברתיים(הייתי תלמיד גרוע, שכחתי את ההגדרה המקצועית) אבל לפחות בשביל השאר זה די סותם את הגולל על ההגדרה.

  4. Kedorlaomer הגיב:

    לא, עצם העניין בגיקיות הוא העיסוק בתחומים איזוטריים. הבדידות היא תוצר לוואי, שאפשר לתעל לכיוון טוב (חוסר הפחד מנידוי חברתי) ואפשר לתעל לכיוון לא טוב ("אני עליון, כל השאר טפשים!"). גם כשחנונים מבינים שהם לא לבד בעולם, אני חושב שהם עדיין מבינים שמה שהם עושים הוא איזטורי לשאר האנשים. גם כאן יש את אלה שבוחרים להתבצר בעולמם, לעיתים עד הרמה שאנשים "נורמלים" נראים להם מוזרים, ויש כאלה שחיים עם רגל אחת כאן ורגל אחת כאן, ולפעמים אפילו משלבים.

  5. שי הגיב:

    אה כן
    רק חבל שמשנה לשנה הכנס הזה מתדרדר ויש פחות ופחות מה לראות בו
    בימינו כבר בכלל לא מקרינים מסע בין כוכבים ובאפי שהם הדברים שסביבם קם הכנס מלכתחילה.

    בנוסף, למיטב ידיעתי סטארבייס 972 כבר לא קיים.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.